... XIN NIAN KUAI LE...


Salamun’alaikum.

Hah? Selsema lagi? Lesu badan? [ Lecturer saya selsema, tak tahan badan, batuk menghuni, akhirnya dipendekkan cerita ditahan hospital. Itu yang tak dapat datang kelas minggu lepas. Semangat cikgu nak datang, tup tap tip tiuongg, hospital dah panggil dulu dari kelas teriak-teriak pening. Soie na,  jaga kesihatan ya semua.

TAHU
Kekadang kita terlalu yakin dengan apa yang kita tahu. Bila yakin, kita pasti. Tetapi sebenarnya ia jauh menyimpang dari hasil tahu. Bila kita terlalu yakin, kita abaikan bakal apa yang akan terjadi itu adalah sebaliknya. Tidak boleh selalu tahu, tidak tahu itu lebih baik keadaannya dalam sesuatu hal sama ada hal yang personal atau bukan peribadi.

ILMU
Penulisan itu ilmu. Kalau isinya kosong, pasti terpinggir. Ilmu ada dimerata-rata. Diiktiraf atau tidak, dipandang mulia atau tidak, terkenal dimata dunia atau tidak, terperosok bawah jambatan atau diatas langit, kiranya tidak mengenal tempat, asal masih diatas bumi dibawah langit, tempat itu masih tetap ilmu. Bual-bual santai juga terselit ilmu. Tiada istilah bual kosong sebenarnya, pasti ada terselit ilmu walau jenaka! [Arghh… Banyaknya tempat ilmu…]

BEN
“Ni ben tan ma?” “Mei you sem me bu zhi dao le!”
Perlu ke marah-marah, herdik-herdik macam tu? Cakap orang ben tan. Ni hen lihai ma? Hen hen duo chong ming ba? Haishhh… Kata yang diluah pasti ada sebab. Tiada istilah terlepas atau gurau-gurau je la. Pasti ada sesuatu yang tak puas hati, sesuatu yang disimpan dihati. Sakit hati tersembunyi. Pendek kata, kena buat ‘bulatan’.

PERLI
Perli? Ingat lagi, dulu-dulu waktu berhingus, tak tahu peril tu macam mana, bahasa gaya apa?? Contoh ayatnya bagaima, ya? Bila asyik-asyik berkata, orang-orang sekeliling yang selalu cakap,
“Perli, yeah???”
“Ayat peril ke tu???”
Perli? Ada yang membangun, ada juga yang menjatuh. Jangan sampai menghiris hati tanpa disedari. Perli untuk kebaikan diri dan sipenerima perli, baik la. Tapi kalau dah perli tanpa perasa untuk menegur , dianggap kita gurau-gurau je??? Memang optimis la kan orang tu. Pasti happy memanjang.
[Jadi tabiat suka peril adik-adik…'_^]

OPTIMIS
           
Miena : Nak pi mana malam-malam buta ni?
            Siena  : Buta? Masih nampak lagi la…
            Qiena   :Ha… Mesti nak cari ilmu, kan?
            Miena : Ilmu apa malam-malam buta ni?
Qiena               : Haish… takkan la keluar sesaja, mesti nak cari ilmu. Kalau keluar, maksudnya berjalan, kalau berjalan, maksudnya timba pengalaman. Pengalaman itu kan satu cabang ilmu. Malah lebih praktikal. Lebih cepat mengenal erti kehidupan. Mencari pengajaran-pengajaran hidup…
Miena              : … dan boleh tulis dalam kamus kehidupan? Hahaha… Ayat tu jela yang kau ulangkan.
Siena               : Baiklah, aku jalan dulu..
Miena & Qiena            : Hati-hati ya. Kongsikan la ilmu tu nanti.
[Setiap hari ada pengajaran yang baru. Kaki kena melangkah keluar, temui dan cari helai-helai kertas kehidupan.]


Minta diri, selamat petang.

…XIN NIAN KUAI LE…

Hehe. Madame Sylvia bagi saya sebiji oren hari ini. Sebenarnya satu kelas dapat. =))
"Angpau, Madame?" Hampir satu kelas bertanya tanpa rasa bersalah.
Ini jawapan madame.
"Tahu tak apa maksud limau mandarin? Ia adalah gold. Ia melambangkan prosperty, kekal selamanya. Angpou tak tahan lama."
Haha je la...=)
HCNY!!!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS